fbpx

קיימות - אחריות - קראפט - מקומי

צילום: לירון זנדמן

בעולם משתנה וחסר- וודאות, אנחנו נדרשים לדבר גם על sustainable. על התנהלות מקיימת, משמרת, על עיצוב בר- קיימא; להציל את כדור הארץ מהשנים בהם נהגנו בעיוורון וחוסר אחריות ובתשוקה בלתי נשלטת לעוד ועוד ועוד… . כשרובנו (בצד במערבי של הכדור) קורבנות של מהלכים ואינטרסים כלכליים גדולים מאיתנו, שלוחצים על בלוטות החשק והקלות הבלתי נתפסת בה אפשר לייצר בכמויות עצומות (בעיקר בצד המזרחי של הכדור), לרכוש באוביסיות, (זאת לא טעות כתיב) בזול יחסית ולזרוק עוד יותר המון… .  תמונת המצב בעולם האופנה והעיצוב היא של טרנדים מתחלפים במהירות כה רבה, שכשאתם ניגשים לדלפק התשלום בחנות לרכוש מעיל, שולחן או ספה; מוצר/אובייקט שנועד לשמש אתכם להמון המון שנים – הוא עשוי דווקא באיכות ירודה ואופנתי באופן שחינו יסור מהר. בעידן הנוכחי, אנחנו מוקפים במוצרים שעוצבו כך על מנת שנחליף אותם מהר והם נעדרי סיפור ומשמעות לטווח הארוך. 

לחשוב קיימות בעולם המוצרים ועיצוב הפנים זה לתכנן ולעצב מוצר שיהיה long lasting. גם באיכות החומרים ממנו הוא עשוי (ולכן רצוי מחומרים שיודעים להתבגר באצילות וחן), גם בתהליכי הייצור ובמקביל בסגנון ובשפה עיצובית. כזאת שתדבר מעל לטרנד, מעל לגחמה החולפת. משהו לא רק להתאהב ולהחליף אלא לאהוב ולשמור. זו היא חלק מהאחריות שהמעצבים היום צריכים לקחת, זו העמדה שתתמוך בעשייה מקיימת. העולם התרגל לייצר דברים לטווחי זמן מאד מאוד קצרים מלכתחילה בכוונה והתכוונות מודעת; כדי שניקנה יותר, נשתמש פחות ונזרוק המון. ככה הכלכלה עובדת היום.

צריך לשנות את הכוונה. להחזיר בעצם את התודעה הישנה שהייתה לנו על איכות, כמות ו ownership של חפצים. להתעמק ולשאול מה הוא עיצוב מנומק? הרי יש יותר מידי מהכל. אין צורך אמיתי בכל כך הרבה סוגים של אותו הדבר אלא אם כן הורגלנו למאוס מהר ותמיד להתרגש מהדבר החדש הבא… . זו סוג של התמכרות, כמו חור שצריך למלא.

צילום: לירון זנדמן

קיימות זה גם לבחור להשתמש בחומרים קיימים, כאלה שהם כבר פה. חומרים שהם ״פסולת״ של תהליכים שבדרך כלל היו נזרקים כבלתי ניתנים למימוש ושימוש. חומרים מפירוקים של אובייקטים שסיימו את תפקודם. 

צילום: לירון זנדמן

למשל כאלו שהיו מוצרים בעולם תוכן אחד ועכשיו יכולים להיות גלם מצוין לעולם תוכן חדש. יש כל כך הרבה חומרים קיימים – already exist. זה לחסוך בכריתת עצים, זה לחסוך בייצור טקסטיל ועוד ועוד… . יש לכל החומרים האלה קסם רב- ערך מעצם זה שהם "נושאים עליהם״ זיכרונות ופטינה של זמן וסיפור שגם אם לא נדע אותו האנרגיה שלו חבויה בחומר ויש כמובן את ערך המיחזור עצמו.

צילום: לירון זנדמן

גישה מקיימת זה לעבוד עם טבעו של הטבע ולא רק לנצל אותו לתועלתנו. זה גם האופן שבו אנחנו לא פוגעים באיזון האקולוגי. למשל, אם גידלנו משהוא אנחנו מנצלים אותו עד תום ולא מייצרים עוד זבל רב. אם מגדלים במבוק לדוגמא ומשתמשים בו לתעשיית הבנייה והרהיטים ומהשאריות לתעשיית אריזה ומהשאריות לתעשיית הכלים ומהשאריות לתעשיית הטקסטיל ומהשאריות לתעשיית המזון… וכך מעגל שלם של תוצרים – זו חשיבה מקיימת. 

בין העקרונות של קיימות זה ייצור שלא תלוי בכימיקלים מזהמים ומעדיף חומרים טבעיים גם לתהליכי העשייה והייצור. כמובן שימוש ומיחדוש של רהיטים וחפצים ישנים.

קיימות זה גם לחשוב כמה שיותר צרכנות ועשייה מקומית Localism .יש המון מוצרים שעומדים בעקרונות הקיימות עד לשלב השינוע. מה המשמעות בעצם של שימוש במוצר שעשוי מחומרים צמחיים מתכלים אם כדי להשתמש בו הוא חצה ימים ויבשות? או במהלך הייצור שלו השתמשו בהמון מים? או האנשים שייצרו אותו חיים בעוני בלתי נתפס?? הדגש צריך להיות לא רק על פוטנציאל המיחזור אלא גם על שאר המעגל. 

מטבע הדברים חשיבה על עיצוב מקיים היא שימוש בעיקר בחומרים מתכלים שרובם טבעיים.

צילום: לירון זנדמן

טכניקות קראפט ועבודות מלאכה ״פשוטות״ מסייעות לייצור מקיים. לבחור בעבודת- יד זה לבחור ברגש, לבחור בשימור תרבות ומלאכה. הרבה מהפעולות של קדרים, אורגים, סורגים, מגלפים, רוקמים ועוד… הן מעשה רפטטיבי. פעולה שמכניסה למצב מדיטטיבי ל Flow המיוחל. 

״כזה שמפגיש אותנו עם תחושת החיות הבסיסית שבתוכנו״  אומר הפסיכולוג המפורסם  וכותב הספר The  Flow מיהַאי צִ'יקסֶנְטְמִיהַאיִי (בהונגרית Csíkszentmihályi Mihál). על פי עקרון הזרימה; זה המצב שבו אנשים שקועים כל-כך בפעילות עד שלשום דבר אחר אין חשיבות בעיניהם. החוויה עצמה מהנה כל-כך והאנרגיה הזאת שקיימת ביד האנושית מועברת לאובייקט הפונקציונלי או קישוטי או אמנותי שרכשנו. 

בעידן המגע היומיומי במסכים, יש משהוא עמוק ומרגש בשימוש בחפצים שנעשו בהתכוונות, כשכל אחד שונה ולו במעט מהאחר בסדרה.

בייצור סדרות קטנות, מכורח היותן בעבודת- יד, גם השמירה על עקרונות אתיים קלה יותר. הצרכן יתחבר לאובייקט באופן יותר אישי ורגשי. האנרגיה של האובייקט היא זאת שתשאיר אותנו עם חפצים שנועדו לטווח ארוך מעבר להתאהבות וגחמה קצרצרה. זו היא שותפות וקשר סמוי בין העוסקים במלאכה לבין הרוכשים את המוצר.

השמירה על איכות הסביבה הצליחה לפלס דרכה מהשוליים אל סדר היום של תאגידים כמו של האינדבידואל…. בארגונים וחברות יש חשיבה מחדש על תהליכי העבודה, על חומרים וניסיון למצוא פתרונות ידידותיים יותר לסביבה.

צילום: לירון זנדמן

בזמן האחרון, לשמחתנו, יש תחושה שדברים בקצוות משתנים. יש כמיהה לשינוי הרגלים, לערוך את הדרך בה אנחנו צורכים חפצים חדשים לחיינו. בבילונגינג אנחנו נהנים לאחרונה מתגובות מרעננות ומשמעותיות והתעניינות אמיתית לגבי התהליכים שבהם נעשים מוצרים, היכן ואיך נוצרו, מקור החומרים… הסיפור שלהם. גם הצרכנים וגם העושים במלאכה במאמץ לחזור לאיטי, לעבודת- היד, למיוחד וחד- פעמי, לאיכות שנועדה להישאר לזמן משמעותי.

צילום: לירון זנדמן

בילונגינג שמה דגש על שימור מלאכות craft מסורתיות, שימור ידע ועבודה עם בעלי מלאכה מקומיים, תשומת לב ניכרת להיטיב עם הסביבה ולאג‘נדה ירוקה. מלבד אוספים של Be Longing Found, המוצרים מתוכננים ומעוצבים ובמידה רבה גם מיוצרים על ידי הצוות. הכל מיוצר בארץ – מפרנסים בעלי מקצוע וידע מקומיים. משתמשים ומנצלים חומרי גלם ממה שכבר יש, מהקיים. עובדים בקשב עם עונות השנה.

עושים שימוש רב בחומרי גלם שמקורם בפירוקים – מה שכבר יש בנמצא; עובדים עם חומרים שנושאים רפרנס משימוש קודם, ״חומרים זוכרים״, בתהליך של פירוק והרכבה לתוצרים חדשים. תשומת לב ניכרת מופנית כדי להיטיב עם הקיים.

אחריות אמיתית לסביבה וחשיבה ירוקה כנה היא לא רק לעבוד עם חומרים קיימים, אלא גם להשקיע במוצרים איכותיים מאד שילוו אותנו הרבה זמן. יש לנו אחריות כמעצבים לעצב ולייצר דברים לאורך זמן, לא רק ברמת האיכות של החומרים והגימור אלא גם בהתנהלות מעל הטרנד. את עיצוב הספה שלנו למשל, אנחנו לא מחליפים. זו אותה הספה – קווים נקיים, מראה מרושל מעט, מיוצרת בבד פשתן מעורב בכותנה; מעולה, נוחה, מכילה, כזאת שמאפשרת שיחות מצוינות, מנוחה, בהייה. אפשר היה להחליף עיצוב של ספה כל עונה, אבל בחרנו להישאר נאמנים למוצר מוצלח.

כל המוצרים שלנו נעשים בארץ (מלבד אוספי Be Longing Found). לא מספיק מדברים על הכחול-לבן הזה. על לפרנס בעלי מקצוע מקומיים. על עסקים שבוחרים למרות האתגר המורכב הזה, לעבוד ולייצר פה. רבים מהמוצרים שלנו הם רב-תהליכיים. פה נבנה אב-הטיפוס ואז הם יוצאים לבעלי מלאכה שונים, וחוזרים הנה לגימור. אנחנו במודעות לוקאלית מכל הסיבות הנכונות והלקוחות שלנו מעריכים ושותפים לערכים אלה.

שמרו על קשר

נעה בר-לב דוידור | Noa Bar-Lev Davidor

מייסדת המותג (Be Longing(s, יוצרת רב-תחומית בשדות האמנות, עיצוב ואדריכלות פנים. מאמינה בחיבורים, בקשב, בטולרנטיות ובשילוב כוחות. מאמינה באחריות על הסביבה האנושית ועל משאבי הטבע. מאמינה בעשייה אותנטית. בחיבור ובנגישות למשאבים הפנימיים של האדם ולהתכוונות שלו להיות באלמנט שלו ומשם להשפיע, ליצור, לקדם, לתמוך, לעשות. מאמינה שעלינו להשתמש בכל מה שכבר קיים, כפלטפורמה ליצירת דברים חדשים.

6 תגובות

  1. כעצבת פנים ומלווה לבניה ירוקה,
    חשוב מאוד להתחיל ולהטמיע את ערכי הקיימות והבניה הירוקה גם כחלק בלתי נפרד מעיצוב הבית ולא רק במעטפת הבניה….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמרו על קשר

עקבו אחרינו 

Are you on the list ?

המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי

דילוג לתוכן